Ionomer

SK Functional گریدهای جدید Ionomer خود را معرفی می کند

Ionomer ها کلاس ویژه ای از پلیمرها هستند که در ساختار خود یون های فلزی چون سدیم یا روی دارند. گروه مهمی از Ionomer انواع بر پایه اتیلن هستند که کاربردهای گسترده ای در صنعت بسته بندی و سیم و کابل دارند. دمای بسیار پایین دوخت، انعطافپذیری بالا و شفافیت عالی Ionomer ها، آن ها را به یکی از خاص ترین پلیمرهای مورد استفاده در طراحی فیلم های بسته بندی پلیمری تبدیل کرده است.

SK Functional که یکی از شرکت های پتروشیمی کره جنوبی است، تولید کننده طیف گسترده ای از Ionomer ها است. این شرکت با داشتن سابقه بسیار طولانی در تولید انواع پلیمرهای پایه اتیلن، گریدهای جدیدی از Ionomer را توسعه داده است که به صورت اختصاصی در صنعت تولید فیلم های پلیمری به کار می روند.

Ionomer

Ionomer های جدید SK Functional بر پایه فرایند جدید این شرکت تولید می شوند و مهمترین مزیت آن ها وجود درصد بسیار بسیار کم ژل است. وجود ژل ها یکی از چالش های اساسی فرایند تولید و همچنین حفظ خواص مکانیکی، نوری و دوخت پذیری فیلم های بسته بندی پلیمری است. با استفاده از گریدهای جدید SK Functional می توان بسته بندی های با کارایی بالا طراحی کرد. IONIA نام تجاری این محصولات است و جدول زیر مهمترین مشخصات فنی آن ها را نشان می دهد.

Table

عید فطر

عید فطر مبارک

عید فطر، عید بندگی بر شما مبارک

عید فطر

اقتصاد چرخشی صنعت پلیمر

نقش افزودنی ها در دستیابی به اهداف اقتصاد چرخشی صنعت پلیمر

بازیافت مکانیکی یکی از تکنولوژی های در دسترس برای بازیافت پسماندهای پلاستیکی و اقتصاد چرخشی صنعت پلیمر است. این تکنولوژی با بازدهی بالا و مصرف کم انرژی در مقایسه با روش هایی چون بازیافت شیمیایی، بهره وری بالاتری دارد. در کنار بهره وری بالا مهمترین نکته ای که در خصوص روش بازیافت مکانیکی بایستی در ذهن داشت، وابستگی شدید کیفیت محصولات تولیدی به ترکیب مواد اولیه ورودی به این تکنولوژی است. در پی قرار گیری پسماندهای پلیمری در معرض حرارت و تنش مکانیکی، در حین بازیافت مکانیکی ریز ساختار پلیمر تخریب می شود و خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و رئولوژی محصول نهایی تغییر می کند.

اقتصاد چرخشی صنعت پلیمر

راهکارهای اساسی برای بهبود خواص محصول نهایی و کمک  به اقتصاد چرخشی صنعت پلیمر، شامل بهینه سازی فرایند جدا سازی (Sorting)، اختلاط مذاب و اضافه کردن بهبود دهنده های پلیمری و افزودنی ها است. امروزه افزودنی ها نقش مهمی در بهبود کیفیت محصولات تولیدی با تکنولوژی بازیافت مکانیکی دارند. افزودنی های چون آنتی اکسیدانت ها می توانند از پلیمر در برابر تخریب حرارتی محافظت کنند. هر چند انتخاب نوع و غلظت آنتی اکسیدانت ها اهمیت بسیار بالایی دارد. برای زدودن بوی نامطبوع حاصل از بازیافت نیز افزودنی های ویژه ای توسعه داده شده اند. گروه دیگر شامل افزودنی هایی است که برای تنظیم خواص رئولوژیکی محصول نهایی استفاده می شود. در واقع به کمک این افزودنی ها می توان فرایند پذیری محصول نهایی برای فرایندهای قالبگیری مختلفی چون تزریق تنظیم کرد. آخرین گروه افزودنی های صنعت بازیافت مکانیکی شامل جاذب های مختلف است. این جاذب ها برای زدودن ترکیبات شیمیایی مضری است که در حین بازیافت مکانیکی ایجاد می شوند. به کمک این گروه از افزودنی ها می توان عملکرد محصول نهایی را از نقطه نظر بهداشتی برای کاربری جدید تضمین کرد.

ساعت های هوشمند

گریدهای رنگارنگ TPE برای تولید بند ساعت های هوشمند

ساعت های هوشمند برای بسیاری از افراد به اندازه گوشی تلفن همراه مفید و مورد استفاده است. نباید فراموش کرد که ساعت از دیرباز علاوه بر وسیله ای برای نشان دادن زمان، یکی از مهمترین المان های پوشیدنی بوده است. به همین دلیل است که برخی افراد بیش از یک نوع ساعت دارند و بر اساس سایر لباس هایشان ساعت مناسب را انتخاب می کنند. ساعت های هوشمند نیز از این قائده مستثنی و یکی از ویژگی های دوست داشتنی بسیاری از این ساعت ها امکان تغییر بند آن ها و استفاده از طرح و رنگ های مختلف برای بند آن ها است.

با توجه به قیمت مناسب، تولید و شکل دهی راحت، دوام، عایق بودن در برابر رطوبت و در نتیجه امکان استفاده در محیط های مرطوب و حین ورزش و تحرک، انعطاف بالا و رنگ پذیری عالی، TPE (Thermoplastic Elastomer) ها یکی از گزینه های محبوب برای تولید بند ساعت های هوشمند هستند. گریدهای TPE مناسب برای تولید بند ساعت ها بایستی انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد، هیچگونه اجزای مهاجرت کننده به سطح نداشته باشد، چسبنده نباشند، برهمکنشی با پوست بدن ایجاد نکند و برای تماس با بدن انسان مناسب باشد. پایداری رنگ و دوام خواص مکانیکی نیز از جمله دیگر خواص مورد نیاز این گریدهای TPE است.

ساعت های هوشمند

زیره های کفش شفاف

زیره های کفش شفاف با استفاده از گریدهای خاص TPE

با ورود ترموپلاستیک های ویژه ای موسوم به ترموپلاستیک الاستومرها یا به اختصار TPE، تحول عظیمی در خصوص تولید زیره های کفش ایجاد شد. TPE ها درجه آزادی بسیار بالایی را در اختیار طراحان و تولیدکنندگان کفش قرار دادند. TPE ها گستره وسیعی از سختی، مقاومت سایشی، انعطاف و … را دارند و برای تولید انواع زیره کفش از جمله زیره های کفش شفاف گزینه مناسبی به شمار می آیند. باید در نظر داشت فرایند قالبگیری و قیمت TPE ها نیز از جمله دیگر عوامل مهم در راستای افزایش مصرف آن ها در این کاربری می باشد.

زیره های کفش شفاف

یکی از نکات مورد توجه در خصوص TPE ها، امکان تولید زیره های کفش شفاف با استفاده از گریدهای خاص TPE است. در این کاربری TPE ها می توانند مانند TPU های شفاف به کار گرفته شوند و برای کفش های با طراحی خاص مناسب باشند. چنین گریدهایی برهمکنشی با نور مرئی ندارند و بنابراین شفاف به چشم می آیند.

نوروز

نوروز باستانی مبارک

 

نوروز

استابلایزر قلع (تین)

تفاوت گریدهای مختلف استابلایزر قلع (تین)

اگر برای خرید یک استابلایزر حرارتی قلع با شرکت معتبر تولید یا تامین کننده این استابلایزر تماس بگیرید، خیلی زود متوجه خواهید شد که طیف گسترده ای از گریدهای مختلف این پایدار کننده وجود دارد. یکی از مهمترین مشخصه های فنی این استابلایزرها نوع گروه آلکیل آن ها است. قطعا تا به حال انواع استابلایزر قلع (تین) نوع متیل، بوتیل و اکتیل به گوش شما خورده است. در این بخش می خواهیم با لزوم وجود این گروه ها در ساختار این پایدارکننده های حرارتی آشنا شویم.

فلز قلع در دو حالت پایدار شیمیایی با ظرفیت های دو و چهار همراه با اتم کلر وجود دارد. قلع با چهار ظرفیت به دلیل امکان اتصال چهار گروه پایدار شیمیایی، برای استفاده در تولید استابلایزرهای PVC مناسب تر است. به دلیل خاصیت اسیدی این ترکیب قلع (تین)، بایستی به منظور افزایش راندمان پایدارسازی حرارتی، اتم های کلر آلکیلاسیون شوند. در واقع پس از واکنش آلکیلاسیون گروه های آلکیل مانند متیل، بوتیل و اکتیل در ساختار استابلایزر قلع (تین) قرار می گیرند. می توان یک، دو، سه یا هر چهار اتم کلر را پس از آلکیلاسیون به گروه آلکیل متصل کرد. نکته قابل توجه در پی این جایگزینی، افزایش درجه سمیت (Toxicity) استابلایزر نهایی است. در واقع با افزایش درجه آلکیلاسیون درجه سمیت ترکیب نیز افزایش پیدا می کند. بهترین حالت آلکیلاسیون دو اتم کلر و سپس جایگزینی دو اتم کلر باقیمانده با ترکیب هایی چون کربوکسیلیک اسید یا گروه های حاوی گوگرد است.

استابلایزر قلع (تین)

به صورت خلاصه می توان گفت استابلایزرهای تین حاوی فلز تین در مرکز، گروه های آلکیل (به صورت معمول دو گروه) و در نهایت دو گروه جایگزین کلر مانند مرکاپتایدها یا کربوکسیلیک اسیدها هستند. در بخش بعدی در خصوص تاثیر هر یک از این گروه ها و ترکیب شیمیایی پایدارکننده حرارتی بر کارایی آن بحث خواهیم کرد.

 

پوشش های پلی یورتانی

افزایش ظرفیت تولید پوشش های پلی یورتانی خاص میتسوئی کمیکال (PUD)

میتسوئی کمیکال ژاپن یکی از مهمترین تولید کنندگان پلی یورتان های مختلف برای صنعت بسته بندی است. پلی یورتان ها گروه مهم چسب های لایه گذاری (Lamination) هستند و همچنین در شکل پوشش های پلی یورتان پلیمری نیز کاربردهای گسترده ای دارند.

بسته بندی های منعطف پلیمری به صورت عمده برای تولید انواع بسته بندی های مواد غذایی به کار می روند. به این بسته بندی ها فیلم های پلیمری نیز گفته می شود و به صورت کلی برای برآورده کردن تمام الزامات مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی بسته بندی ها، به صورت چند لایه تولید می شوند. به دلیل وجود پلیمرهای مختلف با ساختار شیمیایی متفاوت در این بسته بندی ها، پس از بازیافت خواص بسته بندی بازیافت شده برای استفاده مجدد مطلوب نیست.

پوشش های پلی یورتانی

به همین دلیل در این روزها با توجه به معیارهای اقتصاد چرخشی، فیلم های پلیمری نوینی توسعه داده شده اند که تنها با استفاده از یک نوع پلیمر تولید می شود. برای مثال بسته بندی های Monomterial پایه پلی اتیلن، گروه مهمی از این بسته بندی ها هستند. با توجه به خواص حرارتی مورد نیاز این بسته بندی ها، در برخی کاربردها نیاز به پوشش های ویژه جهت استفاده در کاربردهای نیازمند مقاومت حرارتی بالا است.

پوشش های پلی یورتان پایه آب یا پلی یورتان های پراکنده شده در آب (Polyurethane Dispersion – PUD) گروه مهمی از این پوشش ها هستند که میتسوئی کمیکال ژاپن یکی از مهمترین تولید کننده های این گروه از محصولات است. این محصول برای افزایش مقاومت حرارتی بسته بندی ها به فیلم های پلیمری اضافه می شوند. به منظور پاسخ به نیاز روز افزون بازار به این پوشش ها، میتسوئی کمیکال در آخرین اقدام خود تصمیم به احداث واحد جدیدی برای افزایش ظرفیت تولید این پوشش های پلی یورتانی گرفته است. نام تجاری این محصولات میتسوئی کمیکال TAKELAC است و علاوه بر صنعت بسته بندی در صنایعی چون نساجی و ساختمان نیز به کار می روند.

 

رمضان

فرا رسیدن ماه رمضان مبارک

رمضان

ماه رمضان، ماه خلوت با خود و مهربانی مبارک!

فیلم های استرچ پلی اتیلنی

معرفی گریدهای پلی اتیلن متالوسن (mLLDPE) – گریدهای مورد استفاده برای تولید فیلم استرچ پلی اتیلنی

در بخش قبلی با پلی اتیلن های متالوسنی آشنا شدیم. اکنون می دانیم میتسوئی کمیکال یکی از تولید کنندگان مهم این محصول در دنیا است و با گریدهای مورد استفاده در فیلم های Heavy Duty همچون فیلم های FFS آشنا شدیم. می توانید با مراجعه به لینک زیر اطلاعات فنی این گریدها را مرور کنید و سپس با این بخش در خصوص معرفی گریدهای mLLDPE مورد استفاده در تولید فیلم های استرچ پلی اتیلنی همراه باشید.

فیلم های استرچ پلی اتیلنی

فیلم استرچ پلی اتیلنی کاربردهای گسترده ای در بسته بندی کالاهای صنعتی و غذایی دارند. این فیلم ها با داشتن استحکام بالا، شفافیت عالی و ضخامت بسیار کم خود مورد توجه صنعت بسته بندی هستند. اما برای تولید این فیلم ها به گریدهای خاصی از پلی اتیلن نیاز است.

پلی اتیلن های مورد نیاز برای تولید فیلم های استرچ بایستی فرایند پذیری خوبی داشته باشند، امکان تولید فیلم هایی با ضخامت کم با آن ها وجود داشته باشد و برآورده کننده الزامات مکانیکی این فیلم ها، مانند مقاومت کافی در برابر پارگی، سوراخ شدن، تحمل بار و … داشته باشند. گریدهایی که میتسوئی کمیکال در پتروشیمی خود با نام Prime Polymer برای این کاربری پیشنهاد می دهد، عبارتند از:

نام گرید دانسیته (Kg/m3) نرخ جریان مذاب (MFR – g/10min – 190 °C) مشخصات
SP2540 924 3.8 سرعت تولید و فرایند پذیری بالا
SP2040 918 3.8 خواص مکانیکی عالی
SP1540 913 3.8 خواص نوری عالی
SP0540 903 3.8 دوخت پذیری عالی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گریدها با کارشناسان شرکت پلیمر پیشرفته دانا تماس حاصل فرمایید.